Πέμπτη 7 Μαρτίου 2013

Τι σημαίνει "κριτική" της πολιτικής οικονομίας;

Ένα ερώτημα που γεννάται είναι γιατί ο Μαρξ ονομάζει το Κεφάλαιο "κριτική της πολιτικής οικονομίας". Αν δηλ. το Κεφάλαιο είναι επιστήμη δεν μπορεί και το ίδιο να είναι παρά η επιστήμη της πολιτικής οικονομίας. Είναι προφανές βεβαίως ότι ο Μαρξ ως "πολιτική οικονομία" εννοεί την κλασσική και άρα αυτός ασκεί κριτική σε αυτήν ,εντασσόμενος όμως στα πλαίσια της επιστήμης της πολιτικής οικονομίας εν γένει. Όμως γιατί ο Μαρξ χρησιμοποίησε μία τόσο αμφιλεγόμενη διατύπωση ,που δυσκολεύει τον αναγνώστη στο να προσδιορίσει τι είναι το Κεφάλαιο και δίνει τροφή σε άλλους να λένε ότι είναι κατ' εξοχήν φιλοσοφικό, ή πολιτικό ή ιστορικό έργο;; Εγώ νομίζω ότι τα κλειδιά  για να εξηγήσουμε με εμμενή τρόπο την επιλογή του Μαρξ είναι 2, χωρίς βέβαια να λέω ότι συμφωνώ με αυτή την διατύπωση(γιατί ακόμα και αν την εξηγήσεις ,στο πλατύ κοινό δημιουργεί σύγχυση). 1. Ο Μαρξ κάνοντας την ανάβαση από το αφηρημένο στο συγκεκριμένο υψώνει την πολιτική οικονομία στο επίπεδο του λόγου. Ο λόγος είναι η κριτική της διάνοιας, είναι η κριτική των άλυτων αντινομιών της διάνοιας. Κατά βάση όλη η επιστήμη της λογικής και η μετάβαση από την μία "ανεπαρκή" κατηγορία στην άλλη είναι μία αυτοκριτική. Νομίζω ότι το ίδιο υπάρχει και στο Κεφάλαιο. 2. Ο Μαρξ λέει στην εισαγωγή του 57 σελ. 70(εκδ. στοχαστής) ότι προϋπόθεση κατανόησης από την πλευρά του παρόντος του παρελθόντος είναι το παρόν να έχει γίνει αυτοκριτικό. Η έννοια της αυτοκριτικής, καταδεικνύει την έναρξη της ωριμότητας, καθώς έχει ολοκληρωθεί η "διαμόρφωση" και έχουν αρχίσει να αναφαίνονται οι αντιφάσεις. Επομένως είναι εφικτό να αρχίσει η αυτοκριτική. Αυτή η νομοτελής διαδικασία δεν αφορά μόνο το γίγνεσθαι ενός "υλικού" αντικειμένου αλλά και το γίγνεσθαι των επιστημών. Άρα αυτό που ο Μαρξ από την σκοπιά της ώριμης επιστήμης ονομάζει κριτική της ανώριμης, αν το δούμε από την σκοπιά της επιστήμης της Πολ. Οικ. ως ολότητας ,είναι η έναρξη της αυτοκριτικής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου